پیام پردیس / مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس در خصوص دلیل تاخیر کلنگ زنی متروی پردیس گفت: برای متروی پردیس اکنون در مرحله اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست هستیم به این دلیل که بخشی از این پروژه در محدوده اراضی محیط زیست است.
وی افزود: حدود دو هفته پیش معاونان سازمان حفاظت محیط زیست کشور از مسیر متروی تهران-پردیس بازدید کردند و به شرکت عمران پردیس وعده دادند تا ۱۰ روز آینده مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست برای پروژه صادر شود. مترو خود یک پروژه محیط زیستی است که باعث کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش تردد جاده ای و مصرف سوخت میشود.
هدایت عنوان کرد: این پروژه از پایانه شرق شروع شده و در پردیس دو ایستگاه دارد؛ یکی در فاز ۵ و دیگری روبه روی پارک علم و فناوری. اگر امروز کلنگ زنی انجام شود چهار سال طول میکشد تا به اتمام برسد. همچنین باید توجه داشت افتتاح مترو قطعا بر قیمت خانه های پردیس تاثیر میگذارد و آنها را گران میکند.
چرا مجوز ساخت متروی پردیس صادر نمیشود؟
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست به بیان توضیحاتی در خصوص دلایل تاخیر در صدور مجوز متروی پردیس پرداخت.
مطالعات احداث متروی پردیس از حدود هشت سال قبل آغاز شد، تا اینکه اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه احداث مترو پردیس بین شرکت عمران شهر های جدید و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسید.
طبق تفاهم نامه عمران و قرارگاه خاتم قرار است ۳۰درصد منابع مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم و ۷۰درصد توسط دولت از طریق منابع عمومی و منابع شرکت عمران شهر های جدید تامین شود. اما طولانی شدن فرآیند تصویب پروژه در کمیسیون اقتصادی دولت، بازار شایعات درباره این پروژه را داغ کرده است. این در حالی است که بسیاری از مردم پردیس در انتظار آغاز پروژه مترو هستند.
رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دلیل تاخیر اخذ مجوز متروی شهر جدید پردیس گفت: بخشی از متروی پردیس با منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر تداخل دارد و بر اساس قوانین پارک های ملی در مورد آنها یکسری ممنوعیت های مطلق وجود دارد و از این رو ما در حال انجام بررسی های تکمیلی و به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم به اخذ مجوز متروی پردیس کمک کنیم.
وی افزود: تا کنون بر اساس گزارشی که از روند اجرای این پروژه دریافت کردیم ۲۰۰متر از این طرح با پارک ملی خجیر تداخل دارد که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اصله درخت هم به همین دلیل قطع میشوند، برای اینکه بتوانیم خسارت را به حداقل برسانیم و در این خصوص راهکاری ارائه دهیم در حال انجام اقداماتی هستیم که بتوانیم به لحاظ قانونی و زیست محیطی پاسخگو باشیم.
اقتدار ا با بیان اینکه هنوز با اجرای این طرح به صورت مطلق مخالفت نشده است، در خصوص زمان اعلام نتیجه در خصوص اخذ مجوز متروی پردیس اظهار کرد: ما ملزم هستیم طی دو ماه پاسخگو باشیم و هنوز مهلت دو ماهه ما به پایان نرسیده است.
وی ضمن بیان این موضوع که این دو مورد که مطرح شد، تنها بخشی از دلایل تاخیر در صدور مجوز برای متروی پردیس است و این موضوع دلایل دیگری هم دارد، عنوان کرد: از زمان صدور استعلام به مدت دو ماه ما فرصت پاسخگویی نسبت به این موضوع را داریم که این مدت هنوز به پایان نرسیده است و ما باید یا جواب بله بدهیم یا خیر که اگر جواب ما بله باشد باید شرایط و ضوابط آن را تعیین کنیم و به طورکلی در حال انجام یک توافق کلی با متروی پردیس و تعیین ضوابطی برای اجرای این پروژه هستیم که به زودی نهایی میشود.
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مشاور زیست محیطی پروژه باید راهکار های مورد نظر را برای حداقل رساندن خسارات به ما اعلام کند توضیح داد: برای اجرای این پروژه شاید اصلا نیازی به قطع درختان نباشد چرا که با بررسی هایی که ما انجام دادیم میتوان درختان را جابه جا کرد در حالی که در گزارش عنوان شده درخت ها باید قطع شوند، در حال حاضر شرکت هایی در دنیا هستند که به جای انتخاب ساده ترین کار که قطع درختان است، آنها را جا به جا میکنند و در جای دیگری میکارند و به همین دلیل است که بررسی های تکمیلی باید صورت گیرد و به علاوه ما هنوز پیش بینی نکرده ایم که خاک منابع قرضه که از تونل بیرون میآید، کجا باید ذخیره شود.
وی افزود: موضوع دیگر این است که آنجا رودخانه حفاظت شده جاجرود است و منابع آب بزرگی در محل برگزاری پروژه متروی پردیس وجود دارد و اگر مدیریت درستی صورت نگیرد، موجب میشود وقوع یک بارندگی و سیل خسارت هایی هم به اماکن، هم به محیط زیست و هم به مردم وارد شود و به همین دلیل این موارد در حال بررسی است، تا بتوانیم پاسخگو باشیم و جواب ما و ضوابطی که برای اجرای این پروژه تعیین کردیم، به زودی نهایی میشوند.